Köp och leveransvillkor
Skickar vi paket till andra länder?
Både ja och nej! Vi skickar främst paket inom Sverige. Om du bor i något annat land och inte har en importör av Coopers ölsatser i din närhet ber vi dig kontakta oss per email.
If you live somewhere in Europe and would like to order Coopers DIY Beer products, please send us an e-mail: coopers.se@melkko.net
Finns det en åldersgräns för att handla här?
Ja. Både för besök och inköp. Vi levererar inte Coopers hembryggningsprodukter till personer som inte fyllt 20 år.
Måste du ange personuppgifter när du handlar här?
Ja. För att du ska kunna beställa och för att vi ska veta vart vi ska skicka beställningen (fullgöra vårt avtal med dig) måste du ange när du är född, namn, adress, e-post, mobilnummer. Om du väljer betalalternativet Klarna Faktura måste du alltid ange hela ditt personnummer, då en kreditkontroll görs på några sekunder.
Lämnar vi ut dina personuppgifter (namn, födelsedatum, adress, mobil, mailadress mm) till andra företag?
Nej, här delas inga uppgifter med någon! Vi säljer inga uppgifter och sparar inte dina uppgifter onödigt länge. Vi registrerar så klart din adress och kontaktuppgifter till transportbolagen vid bokning av leveranser (bra om du kollar att du skrivit rätt mail och mobilnummer).
Priser
Normalt gäller våra priser så länge det finns angivet på hemsidan. För produkter som ingår i en kampanj gäller priserna under aktuell kampanjperiod eller tills varan är slut. Priserna är i svenska kronor och inkluderar gällande moms. För närvarande gäller 12% moms på ölmalt, socker och tillsatser, då detta inte innehåller alkohol utan klassas som livsmedel. Övriga artiklar har 25% moms. Prissättningen påverkas bland annat av hur skörden slår i Australien, fraktpriser och valutaläget i världen. Undrar du vad skörden i Australien har med saken att göra? Coopers Brewery ligger sedan 160 år i Adelaide i Australien och det är aussie-farmers som odlar kornet.
Vilka betalsätt finns det?
Du kan betala med kort, nätbank eller faktura. Vi använder oss av Klarna Checkout och lägger alltid med fakturan i paketet. Om du inte hittar fakturan i paketet eller tappat bort den, hör av dig till oss så skickar vi en ny.
Med Klarna Checkout kan du handla enklare, mer flexibelt och säkert på nätet. Utan krångel och utan lösenord identifierar vi dig i tjänsten varefter du kan välja det betalsätt som passar dig bäst.
Du kan betala med Klarna faktura, Klarna konto, kort eller med direkt bank. Då du lämnar information i kassan godkänner du Klarnas villkor som du hittar i kassan. Ifall du har frågor gällande betalning ber vi dig direkt vara i kontakt med Klarnas kundtjänst. https://www.klarna.com/se/kundservice
Hur snabbt skickar vi?
Om du beställer innan kl 12 en vardag så skickar vi i regel samma dag. Sen tar det någon dag för paketet att nå ett utlämningsställe nära dig. Om du bor någonstans dit frakten inte kör varje dag kan det ta längre tid. Beställningar som inkommer efter kl 12:00 skickar vi i regel nästa vardag. Om det blir krig, katastrof, strömavbrott eller något annat vi inte räknat med så kan det ta längre tid. Om vi har ett leveransuppehåll av någon orsak så meddelar vi dig att det tar längre tid än vanligt. Om vi inväntar påfyllning av en viss vara så meddelar vi dig via mail om leveranstiden påverkas.
Vem kör ditt paket?
Vi anlitar Posten/Bring för leverans till privatpersoner. Det innebär att du som kund kan hämta ut ditt paket på ett utlämningsställe i närheten av den adress du anger. Du kan söka efter ditt närmaste utlämningsställe här. Du aviseras via SMS då du kan hämta ut paketet. Var noga med att ange rätt mobilnummer, eftersom oavsiktliga returer är så tråkiga och dyra! (Läs mer om ej uthämtade paket lite längre ner på denna sida.) Om sändningen är mycket lätt kan vi ibland skicka som brev. För brev finns det ingen uppföljningstjänst och du får då heller ingen uppföljningskod.
Vad kostar frakten?
Vi kör med fast fraktpris, oberoende av hur mycket du beställer. Fraktpriset är 129 kronor, inkl.moms. Fraktpriset visas alltid i Kassan. I kassan anges fraktpriset i svenska kronor inklusive moms.
Vad händer om du inte hämtar ut paketet?
Du aviseras med ett SMS när du kan hämta ut ditt paket, därefter har du 7 dagar på dig att hämta ut paketet (eller be ngn annan hämta ut det). Därefter går paketet i retur. Om du vill förlänga denna tidsfrist, bör du kontakta fraktaren. Märk att det i SMS:et som avsändare kan stå Viinitalo Melkko och inte Coopers Hembryggning.
Om du av någon anledning inte hämtar ut ditt paket i tid, trots upprepade aviseringar från DHL, och varan hinner gå i retur händer följande: vi betalar tillbaka det belopp som varan är värd minus returfrakten samt fraktarens söta hanteringskostnad på 150 kronor. (Uppge kontonummer.) Önskar du fortfarande ha varan efter att den gått i retur ber vi dig kontakta oss och/eller lägga en ny beställning. Om du inte är hemma och kan hämta ut varorna inom några dagar alternativt ordna så att någon annan hämtar ut paketet, ber vi dig vänta med beställning. Kostnad för returfrakt och ny frakt är mycket onödiga kostnader.
Om du ångrar dig
Som konsument har du, enligt distansavtalslagen, rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna. Nu är det nästan aldrig någon som ångrar att de brygger öl, men för ordningens skull så vill vi upplysa om följande: Om du vill ångra ett köp är det bara att du kontaktar oss. Uppge ordernummer och skicka gärna tillbaka sändningen i originalförpackningen. Om varan är oanvänd betalar vi tillbaka det belopp du betalat för varorna men tänk på att du får stå för returfrakten. Observera att ångerrätten inte alls gäller t.ex livsmedel. De flesta av våra varor klassas som livsmedel: ölsatser, maltextrakt, sockerarter, humle och jäst. Enligt nya EU-regler från 13 juni 2014 gäller också följande: konsumenten ska ersätta näringsidkaren för den värdeminskning som uppkommer till följd av att konsumenten har hanterat varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt. Och enligt en ny lag från 1 januari 2016 måste vi som e-handlare länka till EU:s tvistlösningssida . Vi gillar dock inte att bråka, det hinns inte med... det finns för mycket god öl att brygga och njuta av! Så hör av dig till oss om det är något du är missnöjd med.
Reklamationer
Felleverans: Om vi slarvat och packat ditt paket med fel antal eller fel vara vill vi att du kontaktar oss så snart som möjligt så att vi kan korrigera felet. Om det blir fråga om en återsändning av ett paket, vänligen återsänd fellevererat paket/varor i oskadat skick. Kontakta oss så mejlar vi en retursedel (vi behöver veta mått och vikt på paketet). Fäst retursedeln på paketet och lämna in det till ditt Service Point. Bifoga även en felbeskrivning/returorsak. Kontakta oss alltid när du skickar något i retur så att vi vet att det är på väg och vi kan hålla koll på var det befinner sig.
Transportskador: Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du omedelbart anmäla det till det utlämningsställe du befinner dig på. Kontakta oss och informera oss om vad som hänt.
Returer: Om det är något fel på varan vill vi att du kontaktar oss och berättar vad som är fel. Oftast räcker det med att vi får en bild på felet men ibland kan det krävas att du skickar tillbaka varan. Om det blir fråga om en återsändning av ett paket, vänligen återsänd fellevererat paket/varor i oskadat skick. Kontakta oss så mejlar vi en retursedel (vi behöver veta mått och vikt på paketet). Fäst retursedeln på paketet och lämna in det till ditt Service Point. Bifoga även en felbeskrivning/returorsak. Kontakta oss alltid när du skickar något i retur så att vi vet att det är på väg och vi kan hålla koll på var det befinner sig.
Vår adress är:
Viinitalo Melkko Oy
Asentajankatu 4
FI-15520 Lahtis
Finland
Spammar vi dig med nyhetsbrev?
Nej, så mycket orkar vi inte skriva och vi tycker dessutom att det är lämpligt med en balanserad syn på hembryggning och alkohol. Vi skickar i medeltal ett nyhetsbrev i månaden med info om de senaste recepten och annat som kan vara intressant för dig som brygger med Coopers. Om du inte vill ha nyhetsbrev från oss så kan du klicka bort det i Kassan eller om du vill avsluta prenumerationen klickar du på länken i nyhetsbrevet.